vrijdag 1 maart 2013

Recepten maart voor de Zo geknipt! Sew Along

Voor de Zo geknipt! Sew Along staan in maart een bookcover (recept 17) op de menukaart en mijn favoriete tas uit het boek, recept 27, een mooie schoudertas met verzonken rits.

Als eerste ben ik begonnen met de boekenkaft, die zat verrassend snel in elkaar!
Ik wilde mijn creAgenda van een leuke cover voorzien. Ik heb een vrij stevige grijze stof gebruikt (wordt afgeraden en ik snap ook wel waarom, haha), in combinatie met een leuke landelijke ruit. In mijn creAgenda houd ik alleen maar 'leuke' afspraken bij die te maken hebben met creatief zijn en doen en houd ik mijn verlanglijstjes bij en wat ik gemaakt/gelezen hebt.
Ik heb volgens de beschrijving in het boek de maten voor mijn agenda berekend. Ik heb een extra stofje als 'rug' toegevoegd en een Griekse siersteek. Daarnaast heb ik een stukje picotelastiek uit mijn lingerievoorraad gebruikt.
Geweldig hoe je met een paar naadjes naaien er na het keren door een gaatje van 7cm er plotseling een boekenkaft onder je ogen ontstaat! Wederom een geslaagd project uit dit fantastische boek!

Daarna met dezelfde stofjes aan de slag gegaan met recept 27: de tas met de verzonken rits.
Een leerzaam project en een mooi patroon dat ik zeker vaker ga maken, maar dan wel met wat aanpassingen. Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt door een aantal keuzes, waardoor ik nog niet helemaal tevreden ben met het eindresultaat...
Om de tas wat meer body te geven staat in het boek dat je volumevlies moet gebruiken. Ik heb al jaren hier een rolletje spul liggen dat je in tassen kunt gebruiken. Ik dacht dat mijn naaijuf het taslan noemt, maar als ik daar op google kom ik bij een nylon stof uit die veel voor jassen wordt gebruikt. Zoeken op aslan geeft een folie die je voor lampenkappen kunt gebruiken en daar lijkt dit op. Het is enorm stevig, de tas kan makkelijk uit zichzelf blijven staan (zie de foto hieronder) en dat is ook meteen het probleem. De tas wordt zo stug, dat stikken soms wel heel lastig wordt en met keren komen er barsten in:

De volgende keer wordt het toch echt opstrijkbaar volumevlies of, zoals ik bij Alice in Hobbyland las, een strijkmolton van de Hema.

Daarna nog twee wat mindere keuzes: ik gebruikte te dun, kunststof koord uit de bouwmarkt om mijn paspel-/pipingband te maken. Achteraf gezien is het te dun, een dikker koord kan prima en het glibberde alle kanten op. Volgende keer dus een mooi, dik katoenen koord gebruiken. Ook ruitjesstof gebruiken voor je eerste paspel die wat scheef van draad was is niet handig, dan zie je alles en met die stugge tas, is het me niet helemaal gelukt de paspel er gelijkmatig op te zetten. je ziet 'm 'dansen'.

Het boek geeft wel goed uitleg over het gebruik van paspelband, dat ga ik zeker vaker doen, ik ben nu wel over mijn 'piping angst' heen, haha.

Met een aantal keuzes ben ik wel blij, o.a. met de kleurstelling van de stof en het feit dat ik de lengte van de schouderband verdubbeld heb. Ik kan m nu makkelijk schuin over mijn schouder dragen!
Ik ga deze tas dus zeker vaker maken, het blijft mijn favoriete recept uit het boek. Wellicht dan ook de kleinere versie die in het boek staat, maar met rits dan, dat geeft een veilig gevoel als je over straat loopt.

10 opmerkingen:

  1. Ik vind beide projecten erg leuk en ook mooi geworden, dat van het ruitje is herkenbaar. Het is lang geleden dat ik een goede ruit heb gehad het lijkt wel of ze allemaal scheef zijn. Vind het niet storend hoor. Ben benieuwd hoe lang je band is ben ook een tas aan het maken en ben aan het twijfelen over de lengte. Veel plezier met je volgend project

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een andere tas met verstelbare schouderband genomen als voorbeeld en gekeken wat ik prettig vond. Ik kwam op 1.20 uit, dan past ie prima over mijn schouder.

      Verwijderen
  2. Moh!! Zowel de tas als het boekenkaftje stralen heel wat stijl uit! Ik vind beide erg mooi:) Ook fijn te lezen dat ik niet de enige ben die 'ander touw' heeft gebruikt voor de paspel. En dan die Griekse steek op je kaftje: prachtig! Inspireert me meteen om ook eens een van die fantasiesteekjes op mijn machine te gaan gebruiken.
    Het is vandaag complimentendag, wel Jos, jij verdient een GROOT compliment voor je mooie creaties!! :) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zijn idd weer een paar mooie knutsels geworden. Ook ik heb dat stugge materiaal gebruikt voor een tasje, is misschien goed voor een bodem maar een hele tas is echt af te raden. Als je je tas nu nog een keer strijkt aan de binnenkant vallen de kreukels wel weer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw versies zien er heel leuk uit ! Bedankt om jouw bevindingen te delen. Ik moet aan de mijne nog beginnen en ben best wel wat zenuwachtig of ik dit wel ga kunnen met mijn beperkte naaiskills.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke recepten heb jij gemaakt. Leuke stofjes en mooie afwerking super!!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat!
Thanks for dropping by!